Większe opóźnienia w płatnościach francuskich firm oraz rosnące ryzyko społeczne i polityczne

Badanie Coface dotyczące zachowań płatniczych we Francji wykazało wydłużenie średniego terminu płatności, a 85% firm doświadczyło również opóźnień w płatnościach, przy czym większość z nich zadeklarowała, że są one dłuższe i częstsze niż w 2023 roku. Ta negatywna zmiana zachowań płatniczych znajduje odzwierciedlenie w dalszym wzroście liczby niewypłacalności, która obecnie jest znacznie wyższa niż w 2019 i 2023 roku.

Opóźnienia w płatnościach, powszechna praktyka

We Francji w roku 2024 r., podobnie jak w poprzednim roku, praktyka wystawiania faktur z odroczonym terminem płatności1 pozostaje powszechna. 97% ankietowanych firm wystawiało swoim klientom takie faktury. Średni termin płatności wzrósł: obecnie wynosi 51 dni, w porównaniu do 48,2 dni w ubiegłym roku, i nadal jest znacznie dłuższy niż te przyznane w Niemczech (32 dni) i Polsce (42 dni), pozostając znacznie poniżej tych odnotowanych w Chinach (70 dni) i pozostałej części Azji (64 dni).

95% nawet bardzo małych firm, które są stosunkowo mniej skłonne do udzielania terminów płatności nadal to robi. Przyznają one jednak krótsze terminy płatności, przy czym 40% z nich oferuje terminy krótsze niż jeden miesiąc (w przeciwieństwie do większych przedsiębiorstw, wśród których terminy krótsze niż 30 dni narzuca 20% badanych podmiotów).

Opóźnienia w płatnościach: sytuacja się pogarsza

85% ankietowanych firm doświadczyło opóźnień w płatnościach w tym roku roku, w porównaniu z 82% w roku 2023. Opóźnienia te są częstsze niż w Niemczech (78% firm), Polsce (49%), Chinach (62%) i pozostałej części Azji (60%), gdzie - podobnie jak w ubiegłym roku - przyznane terminy płatności są dłuższe, ale opóźnienia rzadsze. 
 

Większość MŚP we Francji zadeklarowało, że częściej niż w ubiegłym roku doświadczało opóźnień w płatnościach - 89% badanych. Odsetek ten jest również bardzo wysoki w przypadku dużych firm.
 

Podczas gdy większość firm zadeklarowało opóźnienia w płatnościach krótsze niż 30 dni, 46% ankietowanych doświadczyło opóźnień dłuższych niż jeden miesiąc. 
Chociaż żaden sektor nie został oszczędzony, motoryzacja, energetyka, przemysł farmaceutyczny, rolno-spożywczy, usługi finansowe i budownictwo zostały szczególnie mocno dotknięte opóźnieniami płatniczymi w tym roku, a ponad 25% firm w tych sektorach zgłosiło opóźnienia przekraczające 2 miesiące.
 

Spośród firm, które doświadczyły opóźnień w płatnościach, 40% przypisuje je trudnościom finansowym swoich klientów, na problemy organizacyjne kontrahentów wskazało 27%, a 20% ankietowanych uważa, że wynika to z zarządzanie przepływami pieniężnymi, a nie z realnych trudności finansowych.

Niewypłacalność przedsiębiorstw znacznie powyżej poziomów sprzed pandemii COVID-19

Po utrzymywaniu się na szczególnie niskim poziomie do połowy 2022 r., liczba niewypłacalności przedsiębiorstw gwałtownie wzrosła w 2023 r., po czym w pierwszej połowie 2024 r. utrzymywała się wyraźnie powyżej poziomów sprzed COVID-19. W pierwszych 7 miesiącach roku odnotowano 39 506 niewypłacalności, co stanowi wzrost o 23% w porównaniu z 2023 r. i 26% w porównaniu z 2019 r.
 

Dynamika ta dotyczy wszystkich sektorów i rozmiarów firm

Firmy o sprzedaży poniżej 250 000 euro są najbardziej dotknięte, stanowią one 87% ogólnej liczby niewypłacalności.
Utrzymująca się presja na marże najprawdopodobniej utrzyma wysoki poziom niewypłacalności również w drugiej połowie 2024 r. oraz w pierwszej połowie 2025 r.

 

Pogarszające się perspektywy gospodarcze i liczne zagrożenia

Podobnie jak w ubiegłym roku, negatywne prognozy dotyczące zachowań płatniczych klientów są zgodne ze stosunkowo pesymistycznymi prognozami gospodarczymi. Niezależnie od wielkości, ankietowane firmy w większości spodziewają się pogorszenia koniunktury lub w najlepszym razie, utrzymania jej na obecnym poziomie zarówno we Francji jak i na całym świecie.


Chociaż zdanie to jest takie samo w przypadku firm każdej wielkości, podmioty eksportujące są bardziej optymistyczne, w kontekście względnego ożywienia w handlu światowym.
 

Podczas gdy główne zagrożenia wymieniane przez firmy - takie jak trudności rekrutacyjne, koszty surowców i spowolnienie globalnego popytu - pozostają zasadniczo niezmienne w porównaniu z ubiegłym rokiem, jedno ryzyko trafiło na na pierwsze miejsce: środowisko polityczne i społeczne we Francji zostało wymieniane przez 37% firm.

r buys a product or service and when payment is due.

1 Termin płatności to graniczny moment, do którego płatność powinna zostać uregulowana. Występuje w transakcjach handlowych, gdzie przedmiotem jest odpłatne: dostarczenie towarów, świadczenie usług.

Autorzy i eksperci