#Porady ekspertów

Dane pod kontrolą, biznes w ruchu: Coface stawia na inteligentne zarządzanie informacją

Data Lake, Data Mesh, Data Warehouse, Data Mart... Za tymi technicznymi terminami kryje się jedno z największych wyzwań współczesnego biznesu: jak skutecznie przekształcić dane w realne źródło przewagi konkurencyjnej. W najnowszym odcinku wideopodcastu „Place aux experts” Samia Boujatioui, Dyrektor ds. Zarządzania Danymi w Grupie Coface, opowiada o tym, jak odpowiednie zarządzanie danymi może generować wartość zarówno dla klientów, jak i zespołów operacyjnych.

Dlaczego Coface stworzyło własny wirtualny Data Lake?

W obliczu złożoności (a czasem nawet nakładania się) systemów informatycznych, wirtualizacja danych staje się coraz częściej wybieranym rozwiązaniem przez firmy, które chcą w pełni wykorzystać potencjał swoich danych i efektywnie je analizować. Cel? Uzyskać dostęp do przekrojowego widoku różnych źródeł danych w czasie rzeczywistym, bez konieczności ich fizycznego kopiowania do jednego repozytorium. To rozwiązanie technologiczne łączy łatwość zarządzania danymi (zwłaszcza danymi handlowymi) z elastycznością operacyjną.

Wirtualny Data Lake Coface, który umożliwia użytkownikom biznesowym całkowicie autonomiczny dostęp do danych, to rozwiązanie hybrydowe łączące klasyczną architekturę BI z wirtualizacją danych. Narzędzie to upraszcza i centralizuje zarządzanie, dostępność oraz bezpieczeństwo danych udostępnianych w ramach organizacji.

Zaczęło się od prostego, praktycznego przypadku użycia: stworzenia przykładowego wirtualnego Data Warehouse zawierającego dane kontraktowe. Cały proces opiera się na zbieraniu, oczyszczaniu, modelowaniu i udostępnianiu danych Grupy Coface użytkownikom końcowym, w oparciu o koncepcję Datamartu, czyli tematycznego zbioru danych uporządkowanego według konkretnych potrzeb biznesowych lub obszarów działalności, zasilanego przez centralny magazyn danych. Rozwiązanie opiera się na podejściu Data Mesh: jego celem nie jest jedynie centralizacja i uporządkowanie danych, ale również zaangażowanie zespołów wewnętrznych i wzmocnienie roli użytkowników końcowych poprzez nadanie im większej autonomii.

wyjaśnia Samia Boujatioui, Dyrektor ds. Zarządzania Danymi w Grupie Coface.

Kiedy Data Governance generuje wartość?

A co jeśli zarządzanie danymi (Data Governance) przestaje być hamulcem innowacji, a staje się dźwignią do tworzenia wartości? W Coface dane traktowane są jako strategiczny zasób, który realnie wspiera naszych klientów. „Jesteśmy globalnym liderem w zarządzaniu ryzykiem handlowym klientów, w szczególności poprzez ubezpieczenia należności, informacje gospodarcze i usługi windykacyjne. Cała nasza ekspertyza i oferta opiera się właśnie na zbieraniu, analizie i wykorzystaniu 80 lat danych o kredytach kupieckich” wyjaśnia Samia Boujatioui, Dyrektor ds. Zarządzania Danymi w Grupie.

Obecnie zarządzanie danymi obejmuje cały cykl ich życia: od pozyskiwania, przez organizację i analizę, aż po zapewnienie jakości i zgodności z obowiązującymi regulacjami. Celem jest nie tylko ochrona danych, ale również uproszczenie ich wykorzystania w codziennej pracy.

Bez skutecznego zarządzania informacje tracą swoją użyteczność. W przypadku braku odpowiedniego nadzoru, Data Lake może szybko przekształcić się w chaotyczne i nieprzydatne środowisko. Dlatego tak istotne jest dbanie o jakość zasobów, zachowanie ich spójności oraz dostarczanie rzetelnych danych zgodnych z obowiązującymi przepisami. Równolegle należy zapewnić wsparcie dla zespołów operacyjnych, tak aby miały szybki i łatwy dostęp do właściwych informacji, dokładnie wtedy, gdy są one potrzebne.

wyjaśnia Samia Boujatioui.

 

Czy duże inwestycje w dane gwarantują sukces?

Niekoniecznie! „Technologia nigdy nie będzie cudownym rozwiązaniem, to właśnie zarządzanie danymi oraz dopasowanie między potrzebami biznesowymi klientów a rozwiązaniami technicznymi tworzą realną wartość” podkreśla Samia Boujatioui. Najczęstszy błąd? Przekonanie, że samo narzędzie rozwiąże wszystkie problemy związane z danymi. Technologia w biznesie ma sens tylko wtedy, gdy jest częścią jasno określonego modelu działania, wspieranego przez całą organizację.

Nawet najbardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne tracą sens, jeśli nie są osadzone w realnych potrzebach biznesowych i nie wspierają użytkowników w codziennej pracy. Bez konkretnych zastosowań i odpowiedniego wsparcia, innowacja może szybko stać się obciążeniem zamiast wartością. „Kluczowe jest, by mieć jasno określoną strategię, wiedzieć dokąd się zmierza, zanim pojawią się inwestycje. To potrzeby powinny definiować zasoby, a nie odwrotnie. Zanim zaczniemy gromadzić dane, trzeba najpierw przemyśleć, jak będą wykorzystywane” podkreśla Samia Boujatioui. Wyzwanie związane z danymi to nie tylko kwestia technologii, to również zmiana kulturowa. Chodzi o to, by użytkownik znalazł się w centrum całego procesu i otrzymał narzędzia, które pozwolą mu działać skutecznie i samodzielnie.

 

Czy Data Lake to uniwersalne rozwiązanie do zarządzania danymi?

Choć Data Lake przeżywał swój rozkwit w latach 2010 wraz z popularyzacją Big Data, dziś za model idealny uznaje się rozwiązanie hybrydowe LakeHouse, czyli połączenie Data Lake i Data Warehouse „Zaletą LakeHouse jest to, że łączy ogromne możliwości przechowywania danych, jakie oferuje Data Lake, z zaletami Data Warehouse: uporządkowaniem, modelowaniem, zarządzaniem i łatwością użytkowania” wyjaśnia Samia Boujatioui. To podejście szczególnie dobrze sprawdza się w organizacjach takich jak Coface, które muszą pogodzić ze sobą wolumen, elastyczność, dostępność i wiarygodność danych.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o Samii Boujatioui i jej roli w Coface? Sprawdź Episode 2 of our Data & Tech @Coface video series !