Średnio- i długoterminowe skutki wojny w Europie dla globalnych trendów w sektorach: czy będą sektory odporne?

Mimo że obserwujemy różnice w zależności od pozycji firm w łańcuchu dostaw lub lokalizacji geograficznej, wszystkie 131 sektorów badanych przez Coface będzie nadal odczuwać skutki wojny na Ukrainie, bezpośrednio lub pośrednio, w perspektywie średnio- i długoterminowej.

Oczekuje się, że na większość sektorów wpłynie kontekst wysokich cen towarów i problemów z podażą zaostrzonych przez wojnę. Dotyczy to w szczególności wysokich cen ropy naftowej, które prawdopodobnie będą nadal napędzane przez efekt uboczny zakazu rosyjskiej ropy ogłoszonego w zeszłym tygodniu przez Komisję Europejską; a także zbóż (Ukraina, Rosja i Białoruś są dużymi producentami zbóż). W kontekście trwających zakłóceń w dostawach półprzewodników i wciąż rozprzestrzeniającego się efektu pandemii COVID, o czym świadczy blokada portu w Szanghaju, im dłużej trwa wojna, tym bardziej prawdopodobne jest, że szok popytowy zmaterializuje się, czyniąc globalne środowisko jeszcze bardziej niekorzystnym.

W związku z tym oczekuje się, że najbardziej dotknięte będą najbardziej cykliczne i energochłonne sektory, takie jak petrochemia, transport, motoryzacja, papier, tekstylia-odzież i rolno-spożywczy. Patrząc w przyszłość, spodziewamy się, że najbardziej odporne będą media (segment ICT), segment specjalistycznych chemikaliów i farmaceutyki.

 

Napięcia inflacyjne i szok energetyczny wpłyną głównie na sektory cykliczne i energochłonne, przy znacznych różnicach między regionami

Dotyczy to wszystkich sektorów przemysłowych, ale najbardziej cykliczne i energochłonne, takie jak petrochemia, transport, papier i tekstylno-odzieżowe, będą jednymi z najbardziej dotkniętych. Są to zazwyczaj sektory cykliczne, które od kilku lat stoją przed wyzwaniami związanymi z innowacjami technologicznymi, ewolucją przepisów środowiskowych i ewolucją preferencji konsumentów. Na przykład sektor papierniczy stoi w obliczu wyzwań związanych z trwającą globalną cyfryzacją gospodarki i wykorzystaniem społecznym.

Sektory, które znajdowały się w trudnej sytuacji przed kryzysem, również mogą odczuć silny wpływ tego nowego szoku w przyszłości. Sektory tekstylno-odzieżowy i motoryzacyjny na całym świecie są tego dobrą ilustracją.

W dłuższej perspektywie okaże się, w jakim stopniu wpłynie to na sektor detaliczny. Ten nowy kontekst wojny podsyca niepewność, która prawdopodobnie nadal będzie osłabiać zaufanie konsumentów. Jednak wraz z materializacją niektórych buforów wdrożonych przez niektóre rządy, szczególnie w gospodarkach rozwiniętych, takich jak znaczki żywnościowe dla osób w podeszłym wieku.

Podczas gdy cały sektor transportowy jest energochłonny i prawdopodobnie ucierpi z powodu wysokich cen ropy naftowej, spodziewamy się rozbieżności w wpływie szoku na poszczególne podsektory, ponieważ stoją one w obliczu tego nowego szoku z różną sytuacją finansową. Na przykład w pierwszym kwartale 2022 r. zysk z transportu morskiego wyniósł 28% obrotów, podczas gdy transport lotniczy odnotował stratę w wysokości 11% obrotów.

Ponadto w przypadku większości sektorów przewidujemy, że wystąpią duże rozbieżności pod względem wpływu i podziału między branżami / firmami w łańcuchu dostaw, w zależności od tego, czy są one na wyższym czy niższym szczeblu łańcucha dostaw. Dynamika geograficzna, składowa i operacyjna w ramach tego samego sektora ma również do odegrania rolę, gdy patrzymy na wpływ wojny.

 

Globalny sektor rolno-spożywczy prawdopodobnie również pozostanie jednym z najbardziej dotkniętych, z ryzykiem związanym z kwestiami społeczno-politycznymi

Biorąc pod uwagę kluczowy wymiar sektora rolno-spożywczego, konsekwencje wyzwań związanych z wysokimi cenami żywności i środków produkcji (zwłaszcza nawozów) są krytyczne, ponieważ mogą zagrozić globalnemu bezpieczeństwu żywności, a także wywołać niestabilność polityczną. Wysokie ceny energii przyczyniają się do wzrostu kosztów nakładów na uprawy rolne, obniżając tym samym plony rolników, podczas gdy sektor rolno-spożywczy jest już podatny na kilka czynników strukturalnych, takich jak zagrożenia biologiczne i zmiany warunków klimatycznych, zmaterializowane na przykład przez silne upały od początku roku w różnych częściach świata, które powodują susze (Róg Afryki, Indie itp.) i pożary na dużą skalę (takie jak w Nowym Meksyku w USA).

 

Oczekuje się znaczących przekształceń sektorowych i ewolucji nawyków konsumenckich

W perspektywie długoterminowej spodziewamy się stopniowego dostosowania nawyków zarówno konsumentów, jak i firm (oszczędność energii, odejście od mąki pszennej na rzecz alternatywnych), a także zmiany organizacji łańcucha dostaw. To ostatnie z pewnością będzie miało wpływ na globalne łańcuchy dostaw. Na przykład kluczowe szlaki kolejowe między Europą a Chinami rozwijają się obecnie poza Rosją za pośrednictwem środkowego korytarza. Podobnie jak wpływ kryzysu COVID na globalne trendy w sektorach, ten nowy szok może działać jako katalizator znaczących zmian zarówno w organizacji łańcucha dostaw, jak i nawykach konsumentów.

 

Niektóre sektory prawdopodobnie pozostaną odporne

Wysoce innowacyjne sektory antycykliczne, które wymagają ważnych badań i rozwoju, po raz kolejny pozostaną najbardziej odporne na szok.

Chociaż kryzys zdrowotny związany z COVID-19 w wielu częściach świata nieco się zmniejszył, to zdecydowanie jeszcze się nie skończył. W związku z tym sektor farmaceutyczny powinien nadal osiągać dobre, dynamiczne wyniki finansowe.

Spośród różnych segmentów ICT, Coface spodziewa się, że sektor mediów pozostanie najbardziej odporny, ponieważ inwestycje i sprzęt wymagany do korzystania z tych usług miały miejsce przed kryzysem, więc użytkownicy nie są narażeni na zakłócenia w łańcuchu dostaw. Co więcej, usługi te pozostają niezbędne i można z nich korzystać zdalnie. W związku z tym nie są one ograniczone barierami fizycznymi i geograficznymi, w przeciwieństwie na przykład do transportu towarowego.

Oczekuje się, że podsegment chemii specjalistycznej, w szczególności firmy rozwijające się na rynkach kosmetycznych, zapachowych lub smakowych, będzie odporny w porównaniu z innymi branżami w tym sektorze, takimi jak te związane z farbami i barwnikami, które są klientami bardzo cyklicznego sektora motoryzacyjnego i jego słabych perspektyw.

Te 3 branże (media, specjalistyczne chemikalia i farmaceutyki) mają wspólną kombinację różnych czynników, w tym fakt, że są to sektory antycykliczne, których produkty i dominujące pozycje rynkowe są skoncentrowane w określonych częściach świata. Co więcej, są to zaawansowane technologicznie i innowacyjne działania przemysłowe, z silnymi barierami wejścia dla nowych podmiotów.