Dane to dziś znacznie więcej niż tylko zasób, to realna przewaga konkurencyjna dla firm. Sama baza danych nie wystarczy, prawdziwa wartość powstaje dopiero poprzez sposób jej wykorzystania. Dlatego warto poznać metody, które upraszczają dostęp do danych i przyspieszają ich wdrażanie w strukturach organizacyjnych.
Strategiczna konieczność dla firm
Umożliwienie powszechnego dostępu do danych przestało być wyłącznie wyzwaniem technologicznym, stało się kluczową przewagą konkurencyjną. Firmy, które skutecznie przekształcają dane w praktyczne wnioski i inteligentne rozwiązania, podejmują lepsze decyzje, szybciej reagują na zmiany rynkowe i oferują bardziej spersonalizowane oraz innowacyjne rozwiązania dla swoich odbiorców. Aby dostęp do danych mógł przełożyć się na realną przewagę, konieczne jest wdrożenie odpowiedniej infrastruktury.
Virtual Data Lake: centralizacja bez zbędnej złożoności
Aby móc w pełni wykorzystać potencjał danych, wiele firm sięga po technologie wirtualizacji. Umożliwiają one dostęp w czasie rzeczywistym do zintegrowanego widoku różnych źródeł danych bez potrzeby ich fizycznego kopiowania do jednego repozytorium. Takie rozwiązanie technologiczne łączy efektywne zarządzanie danymi, zwłaszcza biznesowymi, z wysoką elastycznością operacyjną.
Dlatego Grupa Coface zdecydowała się na wdrożenie Virtual Data Lake. Platforma ta zapewnia spójny widok danych firmowych niezależnie od ich lokalizacji geograficznej. To bezpieczne i wydajne rozwiązanie wspiera zarządzanie informacją oraz wzmacnia nadzór nad jakością i zgodnością danych. Virtual Data Lake umożliwia aplikacjom SaaS klientów dostęp do danych za pośrednictwem zestawu interfejsów API lub aplikacji wewnętrznych.
Virtual Data Lake stało się centralnym punktem dostępu do wszystkich danych Coface.
Zasilane są nim nie tylko systemy CRM, lecz także zespoły Data Science oraz inne narzędzia biznesowe. To rozwiązanie technologiczne przełamuje bariery między działami, wspiera współpracę pomiędzy IT a biznesem i pozwala na redukcję kosztów związanych z przechowywaniem danych.
Samia Boujatioui, Dyrektor ds. Zarządzania Danymi w Data Office Coface.
Wirtualizacja danych przynosi zarówno korzyści ekonomiczne, jak i wydajnościowe. Od momentu wdrożenia Virtual Data Lake, Coface obniżyło koszty integracji nowych źródeł danych o ponad 60%. Dodatkowo czas potrzebny na przygotowanie danych do analizy został skrócony o około 70%.
Marketplace danych wspiera rozwój działów biznesowych
W centrum strategii zwiększania dostępności danych znajduje się wdrożenie internal Data Marketplace, cyfrowej platformy w pełni poświęconej pracy z danymi. To naturalny krok w rozwoju podejścia do zarządzania informacją. Obecnie w fazie tworzenia, wewnętrzny Marketplace Danych Coface ma na celu zapewnienie użytkownikom biznesowym doświadczenia typu self-service, umożliwiającego samodzielny dostęp do zweryfikowanych zbiorów danych. Dzięki temu zespoły IT zostają odciążone z dużej liczby żądań dotyczących ekstrakcji danych. Jak podkreśla Samia Boujatioui, „Celem naszego Marketplace’u Danych jest zwiększenie samodzielności użytkowników biznesowych oraz odciążenie zespołów IT Coface.”
Dodatkowo, połączenie tego rozwiązania technologicznego z funkcjami opartymi na sztucznej inteligencji otwiera obiecujące perspektywy zarówno pod względem zastosowań, jak i dalszego rozwoju.
Marketplace Danych Coface będzie również zawierać zbiory danych zoptymalizowane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, co umożliwi zespołom biznesowym szybsze podejmowanie decyzji oraz zwiększenie ich trafności.
Samia Boujatioui
Skuteczne zarządzanie i kultura data-driven: klucz do szybszego wdrażania danych i sztucznej inteligencji
Zarządzanie danymi, często postrzegane jako przeszkoda biurokratyczna, powinno zmierzać w stronę modelu, który jednocześnie chroni dane i upraszcza ich wykorzystanie.
„To nie sama technologia, lecz przede wszystkim zarządzanie danymi i dostęp do nich mogą przekształcić dane w przewagę biznesową” — mówi Samia Boujatioui.Aby jednak zarządzanie danymi mogło wspierać szybsze wdrażanie i integrację na wszystkich poziomach organizacji, konieczne jest pokonanie określonych barier.
Wyzwania te obejmują nie tylko kwestie techniczne, lecz także kulturowe. Kluczowe jest bowiem przyjęcie podejścia data-driven przez wszystkich pracowników. W Coface jednym z elementów sukcesu okazał się projekt Customer Data Improvement, skoncentrowany na poprawie jakości danych klientów oraz ujednoliceniu definicji kluczowych wskaźników efektywności (KPI). Dzięki zwiększeniu wiarygodności danych projekt ten przyczynił się do wzmocnienia relacji z kontrahentami, optymalizacji kosztów poprzez podejście Data Product, które zakłada współdzielenie zasobów, oraz maksymalizacji wykorzystania danych wewnętrznych. W Coface umożliwiło to wdrożenie zwinnych procesów, które pozwalają zespołom biznesowym przejmować odpowiedzialność za dane, eliminując bariery organizacyjne i ułatwiając adaptację nowych praktyk.
"Obecnie właściciele produktów w Coface uczestniczą we wszystkich etapach realizacji projektów opartych na wykorzystaniu informacji. Równolegle wspierane są działania biznesowe związane z zarządzaniem zmianą w obszarze ich stosowania. W zależności od konkretnego przypadku rośnie poziom dojrzałości organizacyjnej, a kultura pracy z informacją systematycznie się rozwija. Coraz częściej to same jednostki biznesowe samodzielnie sięgają po potrzebne analizy, raporty i zestawienia dostępne w naszym katalogu” podsumowuje Samia Boujatioui.
Dane i AI jako siła napędowa rozwoju: tak to działa w Coface
W Coface dane i sztuczna inteligencja to nie modne hasła, lecz realne narzędzia operacyjne, które fundamentalnie zmieniają sposób działania firmy. Możliwe jest to dzięki wyjątkowemu bogactwu danych, zbudowanemu przez niemal 80 lat globalnego doświadczenia w zarządzaniu ryzykiem handlowym.
Strategia oparta na danych pozwala lepiej odpowiadać na potrzeby klientów i partnerów w zmiennym środowisku biznesowym oraz zwiększać efektywność operacyjną
Samia Boujatioui
Strategia Coface w zakresie dostępu do danych i ich zarządzania przyniosła wymierne rezultaty, w szczególności wzmocniła orientację zespołów na potrzeby odbiorców oraz poprawiła jakość doświadczeń użytkowników, przynosząc szybkie efekty na poziomie operacyjnym. Dane i sztuczna inteligencja stały się dziś realnymi dźwigniami efektywności, trwale wpisanymi w codzienne funkcjonowanie Coface i stanowiącymi konkretne motory wzrostu. Jako jeden z filarów strategicznych w zarządzaniu ryzykiem handlowym, dane umożliwiają dostarczanie unikalnych informacji i usług o wysokiej wartości dodanej, utrzymanie przewagi konkurencyjnej oraz ciągłe wprowadzanie innowacji dzięki solidnej infrastrukturze i nowoczesnym technologiom. Potwierdzeniem skuteczności tego podejścia jest rozwój usług informacji biznesowej, które w 2024 roku wygenerowały 70 milionów euro przychodu i stały się kluczowym obszarem działalności Grupy Coface.
Uproszczenie dostępu do danych i przyspieszenie ich wykorzystania to dziś nie tylko projekty działów IT, lecz kluczowa inwestycja strategiczna dla każdej firmy, która chce pozostać konkurencyjna. Dzięki wdrażaniu odpowiedniej infrastruktury, takiej jak Virtual Data Lake czy Data Marketplace, organizacje przekształcają swoje podejście do zarządzania i kulturę pracy, wprowadzając zwinne procesy, które zamieniają dane w realną dźwignię wzrostu. Skuteczne przeprowadzenie tej transformacji pozwala lepiej przewidywać trendy rynkowe i zachowania odbiorców, a także tworzyć innowacyjne rozwiązania dostosowywane w czasie rzeczywistym i oparte na predykcji.
> Skonsultuj się z ekspertami, aby dowiedzieć się, w jaki sposób dane mogą wspierać rozwój biznesu.<