• #Publikacje ekonomiczne
  • #Porady ekspertów

Badanie płatności korporacyjnych Coface w Chinach: rosnące ryzyko związane z zakłóceniami w łańcuchu dostaw i rosnącymi cenami surowców

Poznaj badanie płatności korporacyjnych Coface w Chinach. Oceń rosnące ryzyko związane z łańcuchem dostaw i ceny surowców wpływające na krajobraz biznesowy w Chinach.

Przeprowadzone przez Coface w 2022 r. badanie płatności korporacyjnych w Chinach pokazuje, że w 2021 r. mniej firm napotkało opóźnienia w płatnościach, ale te, które to zrobiły, zgłosiły dłuższe okresy zaległych płatności niż w roku poprzednim. Średnie opóźnienie płatności wzrosło z 79 dni w 2020 r. do 86 dni w 2021 r. Firmy w 9 z 13 sektorów zgłosiły wzrost opóźnień w płatnościach, na czele z rolno-spożywczym, który odnotował największy wzrost o 43 dni, a następnie drzewnym, transportowym i tekstylnym.

Więcej firm zgłasza bardzo długie opóźnienia w płatnościach (ULPD), czyli płatności przeterminowane o ponad sześć miesięcy, co oznacza wzrost z 15% do 19% w 2021 roku. Co bardziej niepokojące, nastąpił znaczny wzrost liczby firm borykających się z ULPD przekraczającymi 10% ich rocznych obrotów, z 27% w 2020 r. do 40% w 2021 r., zwłaszcza w sektorze budowlanym i rolno-spożywczym.

Ponieważ przewiduje się, że wzrost gospodarczy Chin spowolni w 2022 r., mniej firm spodziewa się poprawy sprzedaży i przepływów pieniężnych.

Coface spodziewa się spowolnienia wzrostu PKB Chin do 4,8% w 2022 r., po silnym wzroście o 8,1% w 2021 r., ponieważ chińska gospodarka nadal boryka się z poważnymi przeciwnościami dla wzrostu, w tym spowolnieniem w sektorze nieruchomości, dążeniem do polityki zerowego COVID-19, słabym ożywieniem konsumpcji i wyższymi cenami surowców.

 

Bernard Aw, ekonomista Coface na region Azji i Pacyfiku, powiedział:

"Najnowsze badanie Coface dotyczące płatności korporacyjnych w Chinach wykazało, że warunki kredytowe oferowane przez chińskie firmy pozostały napięte pomimo ożywienia chińskiej gospodarki w 2021 r., ponieważ firmy pozostają ostrożne ze względu na trwającą pandemię. Największe cięcia odnotowano w sektorze rolno-spożywczym i energetycznym (po -23 dni), co odzwierciedla rosnące ryzyko kredytowe związane z rosnącymi cenami surowców.

"Chociaż mniej firm zgłosiło opóźnienia w płatnościach, wzrósł odsetek respondentów zgłaszających, że opóźnienia w płatnościach wzrosły, z 36% w 2020 r. do 42% w 2021 r., co jest najwyższym wynikiem od 2016 r. W sektorze rolno-spożywczym odnotowano największy wzrost średnich opóźnień w płatnościach (43 dni) do 88 dni. Tendencje wzrostowe odnotowano w branży drzewnej (+20 dni), transportowej (+18) i tekstylnej (+16), podkreślając wpływ spowolnienia popytu krajowego ze względu na surowe ograniczenia dotyczące dystansu społecznego w Chinach.

"Chińskie firmy są mniej optymistycznie nastawione do perspektyw gospodarczych Chin, przy czym 44% respondentów spodziewa się poprawy sprzedaży w tym roku, w porównaniu z 65% w 2020 r., podczas gdy prognozy dotyczące lepszych przepływów pieniężnych spadły o prawie połowę, z 50% w 2020 r. do 27% w 2021 r.. Rosnące ceny surowców, słabnący popyt rynkowy i trwająca pandemia były kluczowymi czynnikami zgłaszanymi przez respondentów.

"Niedawny wybuch epidemii Omicron wymaga większej kontroli Covid w Chinach i pogorszy zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw. Coface spodziewa się wzrostu niewypłacalności i niewypłacalności obligacji korporacyjnych w Chinach w 2022 r., zwłaszcza w sektorach, które w 2021 r. skumulowały wyższe ryzyko przepływów pieniężnych z powodu pandemii".

 

Opóźnienia w płatnościach: rosnące ceny surowców stają się kluczowym czynnikiem opóźnień w płatnościach

W 2021 r. mniej firm doświadczyło opóźnień w płatnościach, przy czym 53% respondentów zgłosiło zaległe płatności, w porównaniu z 57% w 2020 roku. Jednak średnie opóźnienie płatności wzrosło z 79 dni w 2020 r. do 86 dni w 2021 r. W budownictwie nadal występowały najdłuższe opóźnienia w płatnościach, wynoszące 109 dni, a następnie 99 dni w transporcie.

Co najbardziej niepokojące, odsetek respondentów doświadczających bardzo długich opóźnień w płatnościach (ULPD) przekraczających 2% rocznego obrotu wzrósł z 47% w 2020 r. do 64% w 2021 r. Budownictwo pozostało sektorem o najwyższym odsetku (56%) respondentów zgłaszających opóźnienia w płatnościach przekraczające 10% ich rocznych obrotów. Z doświadczenia Coface wynika, że 80% ULPD nigdy nie jest płaconych. Gdy ich udział w rocznych obrotach przekracza 2%, przepływy pieniężne firmy mogą być zagrożone.

Głównym powodem tych opóźnień są trudności finansowe klientów, na które zwróciło uwagę prawie trzy czwarte respondentów wskazujących na opóźnienia w płatnościach. Trudności finansowe były spowodowane głównie ostrą konkurencją wpływającą na marże (36%), ale także - w większym stopniu w 2021 r. - rosnącymi cenami surowców (23% w porównaniu z 10% w 2020 r.) i spowolnieniem wzrostu rynku lokalnego (16% w porównaniu z 10% w 2020 r.). Odzwierciedla to rosnące ceny surowców, które wywierają presję na koszty operacyjne, co bezpośrednio wpływa na przepływy pieniężne firm.

 

Oczekiwania gospodarcze: nadzieja, ale znaczące ryzyko wzrostu pozostaje

Patrząc w przyszłość, większość respondentów pozostała pełna nadziei co do perspektyw gospodarczych w nadchodzącym roku, chociaż odsetek optymistów spadł do 68% z 73% w poprzednim roku

Oczekiwania dotyczące sprzedaży i przepływów pieniężnych były mniej optymistyczne, co może być związane z osłabieniem tempa ożywienia gospodarczego, gdy firmy zbliżają się do warunków sprzed pandemii. Odsetek respondentów przewidujących poprawę wyników sprzedaży w nadchodzącym roku zmniejszył się z 65% w 2020 r. do 44% w 2021 r., podczas gdy prognozy dotyczące lepszych przepływów pieniężnych spadły o prawie połowę z 50% w 2020 r. do 27% w 2021 r. Rosnące ceny surowców, słabnący popyt rynkowy i trwająca pandemia były kluczowymi czynnikami podkreślanymi przez respondentów, którzy spodziewali się słabszych wyników sprzedaży.

Coface spodziewa się spowolnienia wzrostu PKB Chin do 4,8% w 2022 r., po silnym wzroście o 8,1% w 2021 r., ponieważ chińska gospodarka nadal boryka się z poważnymi przeciwnościami dla wzrostu, w tym spowolnieniem w sektorze nieruchomości, dążeniem do polityki zerowego COVID-19, słabym ożywieniem konsumpcji i wyższymi cenami surowców.

 

Globalne łańcuchy dostaw prawdopodobnie pozostaną napięte

Oczekuje się, że skutki kryzysu rosyjsko-ukraińskiego i chińskich środków "zero-COVID" przyniosą kolejny cios dla globalnych łańcuchów dostaw. Ze względu na znaczącą rolę odgrywaną zarówno przez Rosję, jak i Ukrainę na światowych rynkach energii i żywności, kryzys stanowi istotne zagrożenie dla dostaw tych towarów. Rosja jest drugim i trzecim co do wielkości producentem gazu i ropy naftowej na świecie. Jest także głównym producentem metali strategicznych, takich jak pallad, nikiel i miedź. Metale te są wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym, podczas gdy miedź jest ważnym metalem dla sektora budowlanego. Oba kraje są ważnymi eksporterami niektórych towarów rolnych, zwłaszcza oleju słonecznikowego i krokoszowego (łącznie 75% światowego eksportu w 2019 r.), pszenicy (29%), gruboziarnistych zbóż (20%) i kukurydzy (19%). Sankcje na rosyjskie towary, w tym zakaz importu rosyjskiej ropy naftowej i produktów rafinowanych przez Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Kanadę i Australię, a także ograniczenia importu rosyjskiego żelaza i stali przez Unię Europejską (UE), wzbudziły obawy o zmniejszoną dostępność takich produktów, co spowodowało wzrost cen. Sankcje finansowe nałożone na kilka rosyjskich banków i ograniczenia w dostępie do dolarów amerykańskich mogą mieć wpływ na przepływy handlowe w rolnictwie. Zakłócenia na szlakach handlowych również zwiększyły obawy o wyższe ceny i opóźnienia w dostawach.

Podczas gdy Chiny przeszły od ścisłej strategii "zero COVID-19" do "dynamicznego" podejścia w celu zminimalizowania negatywnego wpływu na chińską gospodarkę, negatywne skutki wynikające ze środków wdrożonych w celu powstrzymania wybuchów epidemii w całym kraju pozostają. Blokady w Shenzhen i Szanghaju w marcu i kwietniu wpłynęły na normalne funkcjonowanie lądowych usług logistycznych i magazynowych, mimo że operacje portowe nadal funkcjonują. Zwiększyło to presję na łańcuchy dostaw już w marcu. Wskaźnik czasu dostaw China PMI spadł do najniższego poziomu od dwóch lat w marcu 2022 r., odzwierciedlając pogarszające się opóźnienia w dostawach. Podobnie wskaźnik dobrobytu branży logistycznej w Chinach również spadł do najniższego poziomu od lutego 2020 r., a sektor logistyczny ucierpiał w wyniku rozprzestrzeniania się pandemii w wielu częściach kraju, gdzie zróżnicowane środki zarządzania pandemią zakłóciły dystrybucję międzyregionalną i zdolność do utrzymania płynnego przepływu.

Autorzy i eksperci