Obecna sytuacja gospodarcza może prowadzić do poważnych problemów z przepływem gotówki w wielu firmach. Zapobieganie zaległościom lub natychmiastowe odzyskiwanie należności ma kluczowe znaczenie dla przetrwania tych firm. Aby pomóc Ci uzyskać wgląd we własne zarządzanie kredytami i poprawić zapobieganie ryzyku biznesowemu, oto 7 wskazówek, które pomogą Ci lepiej chronić swoją firmę.
1. Nawiązanie bezpośredniego kontaktu z firmą poza sprzedawcą
Zarządzanie sprzedażą i zarządzanie kredytami to dwie odrębne funkcje.
Zalecamy również ustanowienie jasnych zasad udzielania kredytów klientom, w tym warunków kredytowych, limitów kredytowych i terminów płatności. Zasady te należy przekazać klientom z wyprzedzeniem, aby uniknąć nieporozumień.
Można również rozważyć oferowanie rabatów lub innych zachęt dla klientów, którzy płacą rachunki przed terminem. Może to pomóc zachęcić do terminowych płatności i poprawić przepływy pieniężne.
2. Zbadaj firmę
Przed uzgodnieniem warunków kredytu należy sprawdzić zdolność kredytową klienta, przeglądając jego historię kredytową, ocenę kredytową i historię płatności. Pomoże to uniknąć klientów, którzy mogą nie wywiązać się z płatności.
Jeśli nie masz na to środków, Coface zrobi to za Ciebie. Sprawdź nasze raporty biznesowe, naszą ocenę kredytową lub rozwiązania Coface w zakresie opinii kredytowej, aby zarządzać ryzykiem kredytowym.
3. Bądź na bieżąco, rozmawiając z innymi
Dołączając do stowarzyszenia branżowego lub federacji zawodowej w swoim sektorze, możesz regularnie obserwować swoich partnerów biznesowych, rozmawiając z osobami, które również z nimi współpracują.
4. Ubezpiecz swoje transakcje biznesowe
Chroń swoją firmę za pomocą ubezpieczenia kredytu: jest to sposób na outsourcing oceny i monitorowania portfela, uzyskanie gwarantowanych płatności i skorzystanie z usług windykacyjnych.
> Więcej informacji na temat rozwiązań Coface w zakresie ubezpieczeń kredytów
5. Nie przyznawaj łatwo przekroczeń kredytu
Jeśli klient spóźnia się z płatnością, należy niezwłocznie skontaktować się z nim, aby przypomnieć mu o jego zobowiązaniu. Pomoże to uniknąć przedłużających się zaległości i potencjalnego braku spłaty.
I pamiętaj, że brak zdecydowania na początku może cię prześladować.
6. Zachowaj lub poproś o dowód
Zachowaj lub poproś o dokumenty potwierdzające dostarczenie towarów lub wykonanie zakupionych usług. Musisz mieć pewność, że klient nie będzie miał wymówek, aby później wstrzymać płatność.
Bądź czujny. Zgadzając się na specjalne ustalenia dotyczące płatności, bądź w miarę elastyczny, ale pamiętaj, aby w pełni udokumentować wszystkie ustalenia i pilnie je śledzić.
7. Monitoruj kredyt za pomocą dedykowanych narzędzi
Rozważ wykorzystanie technologii do automatyzacji procesów zarządzania kredytami, takich jak kontrole kredytowe, fakturowanie i przypomnienia o płatnościach. Może to pomóc usprawnić operacje i zmniejszyć liczbę błędów.
Regularnie monitoruj zdolność kredytową swoich klientów, aby upewnić się, że wywiązują się oni ze swoich zobowiązań płatniczych. Ułatwia to wczesne wykrywanie potencjalnych problemów i podejmowanie działań naprawczych.
Coface oferuje skuteczne rozwiązania w zakresie monitorowania, które pozwalają otrzymywać powiadomienia o każdej zmianie sytuacji jednego z klientów.
Dodatkowa wskazówka: zasięgnij profesjonalnej porady
Jeśli nie masz pewności co do najlepszych praktyk zarządzania kredytami, zasięgnij porady specjalisty finansowego lub eksperta ds. zarządzania kredytami, takiego jak Coface. Możemy udzielić wskazówek, jak skutecznie zarządzać kredytami i unikać ryzyka biznesowego. > Skontaktuj się z nami już teraz!