25.06.2014
Informacje o ryzykach krajów i analizy ekonomiczne

Ożywienie gospodarcze w Wlk. Brytanii. Ocena kraju podniesiona do poziomu A2.

Brytyjska gospodarka, dotknięta recesją w 2009 r. bardziej niż inne kraje europejskie z powodu dużego spadku prywatnej konsumpcji i inwestycji, obecnie wyróżnia się silnym ożywieniem (1,8% w 2013 r.).Jeśli prognozowany przez Coface wzrost na poziomie 2,7% w 2014 r. zostanie zrealizowany, dynamika ożywienia w tym kraju może dorównać rozwojowi USA i wyprzedzić wzrost Niemiec (2%).

O ile przechodzenie od gospodarki typowo usługowej do gospodarki zdywersyfikowanej następuje stopniowo, o tyle ożywienie w przemyśle jest już dobrze widoczne.Pomimo utrzymujących się pewnych słabości, Coface przyznaje Wielkiej Brytanii ocenę ryzyka A2.

 

 

Brytyjski wzrost zaskoczył siłą i zorientowaniem na inwestycje…

 

To niezwykłe i szybkie wyjście z kryzysu jest owocem środków wdrożonych w celu przeciwdziałania rosnącemu zadłużeniu, spadkowi eksportu oraz nadmiernie rozrośniętemu sektorowi finansowemu. Ultraekspansywna polityka monetarna prowadzona przez Europejski Bank Centralny od drugiej połowy 2012 r. oraz wstrzyknięcie w gospodarkę 375 mld GBP przez Bank Anglii, umożliwiły odbudowanie zaufania brytyjskich gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.

 

W 2013 r. ożywienie konsumpcji było podsycane spadkiem bezrobocia, wdrażaniem środków mających na celu wsparcie budownictwa oraz złagodzeniem warunków kredytowania, zwłaszcza dla MSP. W 2014 r. palmę pierwszeństwa, jako bodziec stymulujący gospodarkę, przejmą od konsumpcji inwestycje. Dobre wyniki w tym zakresie powinny zapewnić większy potencjał wzrostu po lekkim spowolnieniu oczekiwanym w 2015 r. (prognozowany wzrost na poziomie 2,1%) w następstwie prawdopodobnego zacieśnienia polityki monetarnej.

 

…ale istnieją także utrzymujące się słabości

 

Pomimo pozytywnych perspektyw na rynku tym utrzymują się także pewne słabości.

 

Główną słabością brytyjskiej gospodarki pozostaje zadłużenie gospodarstw domowych (129,9% dochodu rozporządzalnego, co jest najwyższym odsetkiem w państwach grupy G7 i drugim za USA).

 

Relatywnie słaba jest również produktywność: Wielka Brytania nadal nie osiągnęła wielkości produkcji sprzed kryzysu; zgodnie z szacunkami Coface uda się to dopiero w trzecim kwartale 2014 r., tzn. 26 kwartałów od rozpoczęcia kryzysu. Tylko Włochy zostają dalej z tyłu. Słabość w tym obszarze jest wynikiem zwłaszcza chronicznego niedoinwestowania brytyjskich przedsiębiorstw.

 

Deficyt w rachunkach bieżących odzwierciedla także krajową nierównowagę, w tym niewystarczające inwestycje. Eksport towarów spada od 1990 r. z powodu słabego zorientowania brytyjskiego handlu na rynki wschodzące i wzrostu jednostkowych kosztów pracy. Eksport usług finansowych z trudem równoważy słabość podaży towarów. Ten trend potwierdza utratę konkurencyjności firm brytyjskich, zwłaszcza w sektorach o wysokiej elastyczności cen, takich jak elektronika.

 

Ożywienie w przemyśle stymulowane przez trzy sektory doskonałości

 

Pomimo niewątpliwych braków pod względem specjalizacji, Coface podkreśla obszary znacznego ożywienia przemysłowego w sektorach o wysokiej wartości dodanej, cieszących się wysoką innowacyjnością i wsparciem państwa: farmaceutycznym, lotniczym oraz motoryzacyjnym.

 

  • Sektor farmaceutyczny, cechujący się dużą produktywnością, wytwarza 15% najczęściej używanych na świecie leków. To w tym sektorze inwestuje się najwięcej w badania i rozwój (kwoty sięgają 10% globalnych wydatków) i jest on głównym udziałowcem handlu zagranicznego o rocznych nadwyżkach handlowych przekraczających 6 mld EUR.

 

  • Sektor lotnictwa cywilnego i wojskowego, jeden z najbardziej wyróżniających się na świecie, skupia 1/5 globalnego eksportu i wypracowuje nadwyżkę w handlu na poziomie niemal 3 mld EUR. BAE Systems to trzecia pod względem wielkości globalna grupa w sektorze obronnym, plasująca się za amerykańskimi grupami Boeing i Lockheed Martin.

 

  • Sektorowi motoryzacyjnemu udało się pomyślnie przejść nietypową przemianę: przeorientował się on, stawiając na ofertę premium przeznaczoną na eksport. Za granicę wyjeżdża 77% produkowanych pojazdów (ale głównie z wyższej półki), natomiast 80% nowych pojazdów sprzedawanych na terytorium brytyjskim pochodzi z importu (głównie samochody średniej klasy). Dzięki temu wartościowo bilans handlowy w tym sektorze jest dodatni.
Pobierz tę notatkę prasową : Ożywienie gospodarcze w Wlk. Brytanii. Ocena kraju podniesiona do poz... (275,55 kB)
Góra
  • Polish
  • English